Sälj mer – Gör en EFI-analys och lyft fram kundnyttan


Vill du sälja mer?
För att en kund ska vilja köpa din produkt eller tjänst bör du främst marknadsföra värdet och kundnyttan. Det är inte dess egenskaper som är intressanta utan kunden vill veta vinsten som hen får av att använda produkten eller tjänsten!

Var smart och gör en EFI-analys
Med hjälp av denna analys ser du över och utforskar en produkts egenskaper, fördelar och innebörddet vill säga får fram värdet och nyttan för din kund. Varsågod! Längst ned i blogginlägget får du den mall jag arbetar i, kostnadsfritt!

Det här betyder EFI:

Egenskaper (E) – Fakta om produkten. 
Egenskaper syftar på de funktioner och attribut som en produkt har. (Det kan exempelvis handla om en mobiltelefon med fingeravtryckssensor, vattenskyddsbehandling samt en dubbel uppsättning av batterier.)


Fördelar (F) – Med fördelar menas de positiva faktorer som en produkts egenskaper medför. (
För att fortsätta på exemplet ovan så är fördelarna med mobiltelefonen att det är säkrare att logga in, telefonen är vattentät och batterierna räcker längre.)

Innebörd (I). Innebörd omfattar den nytta som kunden får ut av att använda produkten.

På Terence Shaw:s webbplats Marknadsförd.se läser du mer och får exempel på EFI-analyser. Det är även där en del av texten ovan kommer från.


Varsågod här nedan får du min mall för EFI-analysen, kostnadsfritt!
Lycka till! //Charlotta Tilder
Hör gärna av dig på charlotta@tilder.se med frågor och om du vill ha hjälp med analysen eller om formuläret inte fungerar.
(EFI-analysen är i pdf-fil, fyll i formulärfälten digitalt och spara ned eller skriv ut och fyll i. Du måste ha Adobe Acrobat Reader installerat för att se filen, om ej, ladda ned programmet här: https://get.adobe.com/se/reader/ )

 

 

No Comments

Post A Comment

Verifierad av MonsterInsights