Ta kontroll över kundupplevelsen – Spelregler för framgångsrika varumärken

Ta kontroll över kundupplevelsen – Spelregler för framgångsrika varumärken

Känslan är viktig för oss i valet av varumärke. Unika kundupplevelser är det som numera gäller i vår digitala värld. Och att bygga varumärket inifrån är det mest viktiga. Det berättade Arvid Axland hos reklam- och upplevelsebyrån Pool på Marknadsföreningens och Pool:s inspirerande och mysiga frukostseminarium här om dagen.

 

SPELREGLER FÖR FRAMGÅNGSRIKA VARUMÄRKEN

Att bygga varumärket inifrån är centralt, speciellt i en datadriven värld där transparensen är stor och känslan blir viktig i valet av varumärke. Hur kan vi då spela en mer central roll i människors liv? Hur skapas minnesvärda upplevelser hos kunden?

På detta frukostseminarium med Arvid Axland bland bollhav och solstolar bjöd han generöst på exempel och lotsade oss igenom ett antal spelregler för framgångsrika varumärken. Bland annat dessa:

Bygg varumärket inifrån
När man boostar sina medarbetare så syns det även på utsidan. Här bjöd Arvid på ett fint exempel från Danmark där ett bussbolag gjort det lilla extra för en av sina busschaufförer på hans födelsedag. Dock påpekar han att HR-avdelningen är oftast inte den med den högsta budgeten, men om man kan samverka med marknadsavdelningen och gör en investering internt så kommer man att vinna på det i det långa loppet, menar Arvid.

Bygg personliga relationer
Genom att boosta sina medarbetare och låta dem bygga relationer med kunderna på eget initiativ. Som till exempel Spotifys kund Cassandra som hade problem med sitt konto, när problemet var löst hade supporten lagt in en personlig spellista till henne med låtarna: I’m glad, It’s Working, For you now, Cassandra, I know, We would, Get there, In the end.

Se helheten ur mottagarens perspektiv
Försök alltid tänka in dig i kundens perspektiv – ett bra tips vi fick med oss är att ”Lek din kund 5 min varje morgon”, så bär du med dig det resten av dagen för att hitta just det där lilla extra du kan göra för kunden och lösa just deras problem.

Skapa en arena för umgänge
Att hitta en plattform för människor att umgås, där frisören förr i tiden var just denna platsen där man tittade förbi för att snacka och umgås. En frisörsalong på Kungsholmen har kapitaliserat på detta och renoverat om i gammaldags anda med en barista på plats för att kunna titta förbi för bara en kaffe och en pratstund.

Skapa utrymme för interaktion
I den allt mer digitala värld vi lever i så blir detta allt mer viktigt. Allt behöver inte gå så fort, utan hur kan man skapa trevliga avbrott i kundupplevelsen, allt från att göra tio squats i tunnelbanan i Moskva för en gratis biljett eller en jättenalle i entrén som skapar lång kö till butiken, eftersom alla vill ta en selfie med den.

Utveckla verksamheten med samhällsansvar
Att även lyfta varumärket utifrån ett större samhällsansvar är något som många fler aktörer skulle kunna arbeta med. Två väldigt bra exempel är Palla Äpplen som både skapar arbetstillfällen och tar tillvara på råvara som annars gått till spillo, samt CNA Speaking Exchange där man länkar tillsammans unga studenter i Brasilien som vill öva på att prata engelska med pensionärer på ålderdomshem i USA. De är ensamma och vill så gärna ha någon att prata med.

Ta gärna en titt på detta fina exempel här: https://www.youtube.com/watch?v=-S-5EfwpFOk, men varning för hög snyftfaktor!

 

Mer information från seminariet om kundupplevelsen finns samlat i Marknadsföreningens refererat: “Ta kontroll över kundupplevelsen – Spelregler för framgångsrika varumärken” här >>

 

#inspiration
#mis
#kundupplevelse
#marknadsföreningenstockholm
#varumärke
#marknadsföreningen
#pool

 

Om Pool
Pool är en reklambyrå som hjälper dig att skapa starka varumärken genom meningsfulla upplevelser. Sådana som får människor att känna sig värdefulla och företag att bli mer värda. Läs mer om dem på webbsidan >>

 

Om Marknadsföreningen Stockholm
Marknadsföreningen Stockholms främsta roll är att vara en mötesplats inom kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Läs mer om dem på webbsidan >>

 

 

No Comments

Post A Comment

Verifierad av MonsterInsights