Förenkla kundens köpbeslut – visa kundnyttan och vinsten med din produkt eller tjänst

 

När det gäller att marknadsföra dina produkter och tjänster så är det lätt hänt att fastna i att enbart berätta för kunden om själva produkten eller tjänsten. Till exempel om vad den är, hur den ser ut, vad den gör och hur den gör det.

Känner du igen dig? Det är lätt att missa att tala direkt till kunden och berätta om vilken vinst de får när de väl har köpt produkten eller tjänsten. Det är svårt att börja om och tänka på ett nytt sätt. Men börja lite successivt, och gör det, för det blir så mycket bättre, både för dig och din kund. Därför att när du berättar om vinsten så förstår kunden fördelarna och får en känsla av hur det blir efter köpet. Vilket förhoppningsvis gör det enklare för dem att ta ett snabbt köpbeslut.

Som till exempel när jag anlitades av Easit i ett projekt med att ta fram en copytext till ett produktblad och till webben. Det var när de två programvaruföretagen Easit och ComAround lanserade en integration mellan sina supportlösningar, ärendehantering och självbetjäning.

För att behålla varumärkets igenkänning och för att likna de andra produkttexterna och den grafiska profilen så behölls en stor del av upplägget i det som tidigare tagits fram vad gäller texter och bilder. Men denna gång och i denna text så ville jag komplettera med kundvärdet, nyttan och VINSTEN som användaren av lösningen får…

Vinsten som togs fram för Easits kunder blev:

• Förenkla supporten
• Snabbare hantering
• Spara tid och resurser
• Enkelhet och effektivitet
• Trygg och effektiv support

Vilket innebär att de får = en enklare och mer effektiv arbetsdag!

Förhoppningsvis hjälper vi kunden att när de läser texten förstå vinsten och göra det enklare för dem att ta sitt beslut om köp, vilket i sin tur ger Easit en god försäljning!

/Charlotta Tilder

Frilansande marknadsförare
charlotta@tilder.se
070-256 15 19

 

Läs hela texten på webbsidan >>

 

 

No Comments

Post A Comment

Verifierad av MonsterInsights