Storytelling ger varumärket personlighet

Storytelling ger varumärket personlighet

Storytelling är ett bra verktyg för att bygga varumärke och kundlojalitet. Att skörda historier från människor i din organisation kan ge flera intressanta berättelser att dela med sig av. En historia kan övertyga, inspirera, förenkla det svåra, väcka engagemang och göra ditt företag personligt.

När du vill använda dig av storytelling ska du se upp med fakta och helst inte ha några siffror och årtal med i din berättelse. Du behöver heller inte nämna några namn utan det är främst äktheten, känslan och att bli berörd av det som berättas som är det mest viktiga. Gå gärna rakt på sak, använd dramaturgi, ha med en vändpunkt och gör din berättelse så kort som möjligt.

Det här var några av de intressanta tips som jag fick, här om kvällen, på Marknadsföreningens senaste nätverksträff inom PR & kommunikation. Det handlade om Corporate Storytelling och det var Matts Heijbel = Mr Storytelling, som delade med sig av många spännande berättelser. Under kvällen nämnde han bland annat ”Golvläggarfolket från Bålsta”, ”Hur tänker en tjej, egentligen” och att ”Kulturen bärs av berättelser”.

Läs Marknadsföreningens referat från föreläsningen här!
Här hittar du Matts Heijbels webbsida Storytellers.se
“Storytelling befolkar varumärket” är en bok skriven av Matts Heijbels som finns att köpa på Adlibris

Beskrivning av Storytelling på webbsidan driva-eget.se:

Storytelling är ett bra verktyg för att bygga varumärke och PR. Här är några bra tips för att komma igång. En historia kan övertyga, inspirera, förenkla det svåra, väcka engagemang och göra ditt företag personligt. Fundera på vad du vill åstadkomma med din berättelse. Hur vill du att lyssnaren/läsaren ska tänka, känna eller göra efteråt?

Storytelling kan handla om: 

  • Hur du arbetar i ditt företag.
  • En kunds problem och hur det löstes (kolla med kunden att det är ok att du berättar, förstås).
  • Hur din vision ser ut.
  • Viktiga lärdomar.
  • Och – kraftfullast av allt: Varför du jobbar med det du gör.

Läs mer om Storytelling på Driva Eget

Önskar dig en bra dag!
//Charlotta Tilder

No Comments

Post A Comment

Verifierad av MonsterInsights